Dacă nu citești la timp, înțelegi prea târziu.
Rene Guenon

Rene Guenon

René-Jean-Marie-Joseph Guénon, cunoscut și sub numele de ʿAbd al-Wāḥid Yaḥyá, a fost un autor și intelectual francez, care rămâne o figură influentă în domeniul metafizicii, după ce a scris pe teme, de la știința sacră și studii tradiționale, la simbolism și iniţiere.


Criza lumii moderne

Criza lumii moderne

Ceea ce René Guénon numeste „Traditie” reprezinta filonul de intelepciune primordiala care razbate, din timpuri imemoriale, prin toate manifestarile spirituale ale tuturor timpurilor si popoarelor, si poate fi recunoscut ca fiind acelasi, indiferent de particularitatile culturale ale unei zone geografice sau alta. Acest filon nu este de origine umana, ci divina, ajungand la oameni prin revelatie, si poate fi inteles prin ceea ce Guénon numeste „cunoastere intelectuala”, diferita de cunoasterea discursiva, specifica ratiunii uzitate in toata istoria cunoscuta a filosofiei si stiintei occidentale.René Guénon considera ca Occidentul, mai mult ca oricand, trece printr-o criza datorata rupturii de Traditia intruchipata in aceasta zona de valorile autentice ale crestinismului. Dat fiind ca Biserica Catolica, singura care ar fi putut sa ofere un sprijin in acest sens, a dovedit deja ca s-a indepartat de linia traditionala, una dintre putinele sanse de redresare ale Occidentului ar fi apropierea de spiritualitatea orientala, care pare sa fi ramas inca fidela Traditiei. Insa tendintele „moderne” au inceput deja sa invadeze si Orientul, astfel incat chiar si acolo filonul autentic trebuie cautat cu grija.Critica Occidentului modern atinge concepte ca „individualism”, „umanism”, „democratie”, desfiintand fara rezerve ceea ce ne-am obis-nuit sa numim „filosofie traditionala”, „stiinte traditionale”, „sistem filosofic” etc. In acelasi timp, haosul care caracterizeaza societatea moderna este vazut intr-o perspectiva mai larga, ca o consecinta fireasca a degra-darii manifestarii pe masura ce se indeparteaza de Principiul esential care i-a dat nastere, ajungand in ultimele clipe ale Varstei Sumbre, asa cum este cunoscuta in doctrina hindusa sub numele de Kali Yuga...


3950 lei

În stoc
Domnia cantității și semnele vremurilor

Domnia cantității și semnele vremurilor

Publicata in 1945, in atmosfera apocaliptica de dupa cel de-Al Doilea razboi Mondial, cartea a fost un succes atat de mare incat s-a epuizat in doua luni si a fost reeditata rapid de mai multe ori."Lumea moderna", abordata cu asiduitate in doua studii anterioare - Orient si Occident (aparuta in 1924) si Criza lumii moderne (aparuta in 1927) -, este din nou luata in discutie. Degradarea vizibila a societatii in toate aspectele sale este vazuta ca un stadiu necesar in ordinea fireasca a unui Univers ce tinde spre disolutie - dupa cum se considera in traditia orientala hindusa a varstelor umanitatii. Ultima dintre acestea, Kali Yuga este caracterizata in mod esential de aceasta "domnie a cantitatii", care duce la triumful individualismului, materializarea tuturor activitatilor umane, preponderenta domeniului economic etc. Pe de alta parte, mitul cantitatii exclusive este demontat pas cu pas - nu este cu putinta sa gandim cantitatea separata de calitate, iar prezenta oricarui dram de calitate in absolut orice este marca Principiului care se afla chiar si in cele mai indepartate stadii ale manifestarii. Acest lucru face cu putinta redresarea, insa trecerea intr-un nou ciclu evolutiv se va putea face doar in ultimul stadiu al degradarii, atunci cand cantitatea extrema va trebui sa faca loc calitatii pentru un nou inceput. Astazi, la peste sapte decenii de la aparitia acestei lucrari, constatam actualitatea mesajului acestui autor vizionar iar abordarea sa profunda si plina de speranta ne ajuta sa intelegem mai bine rostul zilelor pe care le traim. "Concluzia care se desprinde cat se poate de clar din toate acestea este ca uniformitatea, pentru a fi posibila, ar presupune fiinte lipsite de orice calitati si reduse la a nu mai fi decat simple «unitati» numerice; si, de asemenea, ca o atare uniformitate nu este niciodata realizabila in fapt, ci ca toate eforturile facute pentru a o realiza, mai ales la nivelul domeniului uman, nu pot avea ca rezultat decat sa lipseasca fiintele, mai mult sau mai putin complet, de calitatile proprii si astfel sa faca din ele ceva care sa semene pe cat posibil cu simple masinarii, caci masinaria, produs tipic al lumii moderne, este ceea ce reprezinta, in cel mai inalt grad care s-a putut atinge, predominanta cantitatii asupra calitatii." "Revenind la problema monedei, va trebui sa mai spunem ca s-a produs, in aceasta privinta, un fenomen care este demn de a fi remarcat: anume ca, in momentul in care moneda a pierdut orice garantie de ordin superior, si-a vazut micsorata si valoarea cantitativa, sau ceea ce se numeste in jargonul "economistilor" "puterea de cumparare", diminuandu-se treptat, asa incat se poate concepe ca, la limita de care se apropie din ce in ce mai mult, isi va pierde orice ratiune de a fi, chiar si numai "practica" sau "materiala", si va trebui sa dispara de la sine din existenta umana." "Este de la sine inteles ca neputandu-se suprima complet diferenta de aptitudini, aceasta educatie nu va avea acelasi rezultat pentru toti; dar este foarte adevarat ca, daca ea este incapabila sa dea anumitor indivizi calitati pe care acestia nu le au, ea este in schimb foarte susceptibila de a sufoca la ceilalti toate posibilitatile care depasesc nivelul comun; astfel "nivelarea" se realizeaza intotdeauna in jos, si nici nu se poate altfel caci ea nu este decat expresia tendintei inferioare, descendente, adica spre cantitatea pura care se situeaza mai jos decat orice manifestare corporala, nu numai sub nivelul ocupat de fiintele cele mai rudimentare, dar si sub acela pe care contemporanii nostri au convenit sa il numeasca "materie bruta", si totusi, pentru ca se manifesta simturilor, este inca departe de a fi cu desavarsire lipsita de orice calitate." "De vreme ce tot ceea ce este de natura pur umana nu ar putea, chiar din acest motiv, sa fie in mod legitim calificat drept traditional, nu poate exista, de exemplu, "traditie filosofica", nici "traditie stiintifica" in sensul modern si profan al acestui cuvant; si, bineinteles, cu atat mai mult nu poate exista «traditie politica» acolo unde lipseste orice organizatie sociala traditionala, cum este cazul lumii occidentale actuale."..


4800 lei

În stoc
Ezoterismul creștin

Ezoterismul creștin

Din faptul ca crestinismul ocupa relativ putin spatiu in opera lui Rene Guenon luata in ansamblul ei, si din faptul ca n-a urmarit sa-i puna in lumina continutul metafizic si initiatic, unii s-au crezut indreptatiti sa concluzioneze ca el considera crestinismul ca o forma traditionala, desigur regulara si ortodoxa, dar oarecum incompleta sub raportul cunoasterii metafizice. Rene Guenon s-a opus cu anticipatie, si de multa vreme, unei asemenea deformari a gandirii sale. In 1925, in conferinta sa despre Metafizica orientala, Guenon facea o declaratie ce nu lasa loc niciunui echivoc. Dupa ce a vorbit despre "metafizica partiala" a lui Aristotel si a continuatorilor sai, el spunea: "In ce ne priveste, avem certitudinea ca, in antichitate si in Evul Mediu, au existat in Occident, la dispozitia unei elite, doctrine pur metafizice si pe care le putem numi complete, inclusiv aceasta realizare care, pentru majoritatea modernilor, este fara indoiala un lucru greu de conceput"...Studiile reunite in volumul de fata sunt consacrate, in marea lor majoritate, unor organizatii pe care Rene Guenon le considera ca fiind, in Evul Mediu, detinatoarele invataturii si metodelor ezoterismului crestin: Ordinul Templului, Fidelii Amorului, Cavaleria Sfantului-Graal. Cu acest titlu, ele constituie o intregire a Ezoterismului lui Dante si a Regelui Lumii. Le-am precedat cu doua studii intitulate "Despre limbile sacre" si "Crestinism si Initiere". Primul, care pune in lumina importanta limbii ebraice in crestinism, arata calea de cercetare cea mai importanta poate, pentru un studiu aprofundat al stiintelor traditionale si metodelor ezoterismului crestin. Al doilea priveste structura crestinismului sub dublul sau aspect religios si initiatic. - Jean ReyorTraducere din limba franceza de Daniel Hoblea...


4500 lei

În stoc
Francmasonerie si companionaj

Francmasonerie si companionaj

Referitor la cartea Francmasonerie si companionaj: studii si articole – una dintre cele mai complexe lucrari dedicate fenomenului initiatic – cunoastem ca aceasta a fost foarte asteptata in mediul masonic romanesc. Gratie clarificarilor inserate in text, lucrarea devine nu doar actuala, ca problematica si atitudine, ci si profund canonica. In stilul sau bine cunoscut, Guenon ne semnaleaza confuziile si erorile autorilor vremii si ne prezinta in contrapartida punctele sale de vedere, pentru elucidare si o mai buna intelegere. - Vasile ZecheruDesi ezoterismul este intotdeauna si pretutindeni unul si acelasi in esenta, exista o mare varietate de metode (adica de cai) si modalitati, raspunzand diferitelor naturi umane. Iar lui Rene Guenon i-au displacut preeminenta sensibilului, atitudinea pasiva, componenta afectiva, devotionala, predominante in mistica crestina catolica. Refuzand sentimentalismul, el avea o predispozitie eminamente intelectuala, in care puritatea demersului cognitiv domina nazuinta sa spre Absolut. - Gelu Voican Voiculescu Din cuprins:- Distinctii semantice in terminologia masonica- Doctrina masonica- Conceptii stiintifice si ideal masonic- Gnoza si Francmasoneria- Ortodoxie masonica- Inaltele grade masonice- Marele Arhitect al Universului - Regimul scotian rectificat din 1776 pana in 1815- Un proiect al lui Joseph de Maistre pentru unirea popoarelor- „By-ways of freemasonry” de rev. John T. Lawrence - Polemica in jurul Superiorilor Necunoscuti- Un initiat al societatilor secrete superioare, Franciscus- Eques a capite galeato (1753-1814) - Stricta observanta si superiorii necunoscuti - Despre superiorii necunoscuti si despre „astral” - Despre puterile oculte- Initierea mestesugareasca:- Companionaj si masonerie- Constructorii din Evul Mediu- Colonia sau Strasburg?- Companionajul si boemienii- Zidari si dulgheri - Initierea feminina si initierile de meserie - Monograma lui Christos si inima in vechile marci corporative - Marcile breslelor si sensul lor originar - Simbolismul masonic - Cuvantul pierdut si cuvintele substituite- Heredom - Pelerinajele - Martinez de Pasqually si Alesii Cohen- Enigma martinez de Pasqually- O noua carte despre ordinul Alesilor Cohen - Documente inedite despre ordinul Alesilor Cohen - Instructiuni asupra creatiei universale materiale temporale si asupra numarului sesimii care a zamislit-o si raporturile sale cu fiinta umana- „Roza-cruce din Lyon”..


4700 lei

În stoc
Iluziile ocultismului modern în căutarea spirituală

Iluziile ocultismului modern în căutarea spirituală

Acest volum reuneste laolalta texte extrase din L'Erreur spirite (Eroarea spiritista) si Le Théosophisme: histoire d'une pseudo-religion (Teozofismul: istoria unei pseudo-religii), relevante pentru neintelegerile si derapajele spirituale specifice lumii moderne. René Guénon critica in mod argumentat o serie de idei tangente cu spiritualitatea, care apartin lumii moderne instrainate de Traditie, o lume fascinata de „fenomene” mai mult sau mai putin paranormale, care insa nu au nicio legatura cu Realitatea.Teozofismul nu este acelasi lucru cu teozofia. Din punct de vedere istoric, termenul „teozofie” se refera la o serie de doctrine de inspiratie religioasa sau chiar mistica ce provin in intregime din traditia occidentala, a carei baza este intotdeauna crestinismul. Reprezentanti ai teozofiei pot fi considerati Jacob Böhme, Gichtel, William Law, Jane Lead, Swedenborg, Louis-Claude de Saint-Martin, Eckartshausen.Contrar celor de mai sus, „Societatea Teozofica” ce practica teozofismul a fost fondata in 1875 de catre Helena Pe-trovna Blavatsky, impreuna cu colonelul Henry Steel Olcott si William Quan Judge, avand sediul in India, la Chennai. In afara de ideile teozofice cu care fondatorii erau familiari si pe care le imbratisau, invataturile teozofismului constau dintr-un sincretism ce uneste budis-mul, hinduismul si in general toate traditiile religioase.„[…] putem, in doua cuvinte, sa spunem ca eroarea consta in special in aceasta: potrivit spiritismului, moartea nu schimba nimic, cu exceptia faptului ca trupul a disparut, sau mai degraba a fost separat de celelalte doua elemente, care raman unite unul cu celalalt ca inainte; cu alte cuvinte, mortii s-ar deosebi de cei vii doar prin faptul ca ar avea un element mai putin, corpul.” L'Erreur spirite (Eroarea spiritista)„Incepand cu Descartes, occidentalii moderni concep fiinta umana ca alcatuita din doua elemente: trup si suflet (sau spirit – denumirile nu sunt clar definite si sunt adesea interschimbabile). Din punct de vedere traditional, insa, fiinta Om este alcatuita in mod ternar din trup, suflet si spirit, unde sufletul este acea instanta de care este nevoie pentru ca sa se poata crea o legatura reala si autentica intre trup si spirit. Lipsa acestei conceptii ternare a dus la o serie de confuzii si dificultati de intelegere dintre care spiritismul este doar un exemplu. Toate aceste conceptii s-ar clarifica in totalitate daca ar fi cunoscute in mod real doctrinele traditionale, in primul rand cele orientale, dar si cea crestina occidentala, fata de care omul modern s-a distantat cel mai mult.”..


5300 lei

În stoc
Infinit și indefinit

Infinit și indefinit

Aceasta carte, fiind una dintre ultimele lucrari publicate de René Guénon in timpul vietii sale, incheie o opera dedicata formularii principiilor metafizicii universale, principii in cea mai mare parte uitate sau adesea gresit intelese astazi. René Guénon si-a imprumutat terminologia din traditii diferite, in functie de subiectul abordat: hinduism, islam, crestinism sau Orientul Indepartat in Introducerea generala in studiul doctrinelor hinduse sau Marea Triada, pentru a numi doar aceste lucrari decisive. Autorul reia prezentarea principiilor metafizicii prin folosirea unor anumite concepte din matematica, precum si a vocabularului acestei discipline, foarte indragit de Guénon datorita rigorii sale absolute. Facand evidente abaterile moderne care s-au dezvoltat in limbajul matematic, el readuce asa-numitul „infinit matematic” la adevaratul sau sens si ofera astfel cititorului indicatii valoroase despre gradele de realizare metafizica.Simbolismul matematic joaca un rol important in opera lui Guénon, matematica fiind primul sau obiect de studii universitare. Acesta l-a interesat pe Guénon in masura in care se afla la tranzitia dintre stiinta sacra si stiinta profana: dupa Guénon, Leibniz avea cunostinte de scolastica si ar fi primit transmisii de la ultimul rozacrucian autentic.„Este un fapt cert ca matematicienii folosesc in notatia lor simboluri al caror sens nu il mai cunosc si care sunt vestigii ale unor traditii uitate; si ceea ce este mai grav nu este numai faptul ca nu se intreaba care poate fi acest sens, dar chiar ca par sa nu vrea ca acestea sa aiba unul.”René Guénon..


4700 lei

În stoc
Inițiere și realizare spirituală

Inițiere și realizare spirituală

In acest volum care exploreaza conceptul de initiere spirituala si caile prin care o persoana poate sa obtina realizarea spirituala, Rene Guenon adreseaza diferitele tipuri de initiere, oferind cititorului o analiza detaliata a simbolurilor si ritualurilor celor mai importante traditii spirituale din intreaga lume.  Important filosof si metafizician francez specializat in studiul religiilor comparate si al traditiilor spirituale, Rene Guenon (1886-1951) a fost unul dintre primii occidentali care au cautat sa inteleaga in mod autentic filozofia si traditiile spirituale ale Orientului fiind influentat puternic de gandirea esoterica a traditiilor islamice si hinduse.Initiere si realizare spirituala deschide seria lucrarilor postume ale lui Rene Guenon, fiind alcatuita conform indicatiilor sale. In cateva scrisori din anul 1950, presimtindu-si poate sfarsitul care avea sa vina peste numai un an, isi exprima dorinta ca articolele sale pe tema initierii spirituale, care nu fusesera publicate in nicio carte, sa fie reunite intr-un volum. Continuand ideile expuse in Scurta privire asupra initierii, articolele din aceasta carte se grupeaza in patru categorii. In prima parte, intalnim noi nuante ale criticii mentalitatii moderne, conform careia orice cunoastere poate si trebuie sa fie popularizata, acest lucru devenind un obstacol in calea intelegerii punctului de vedere initiatic. In partea a doua sunt lamurite conditiile care trebuie intrunite pentru cautarea initierii, precum si aspecte legate de natura acesteia. Tot aici este explicata diferenta dintre "mantuire" si "Eliberare", fiecare adresandu-se respectiv aspectului individual si supraindividual al fiintei. In partea a treia sunt abordate elemente initiatice despre maestrul spiritual, iar in ultima parte, cea mai importanta, aflam despre treptele realizarii spirituale, despre cum este cu putinta sa atingem realizarea spirituala pornind de la starea corporala si despre conditia existentiala a unui trimis divin: profet, Rasul, Bodhisattva sau Avatara. Raporturile sunt aici inversate: o civilizatie traditionala, chiar in scadere, nu poate decat tolera punctul de vedere profan ca un rau inevitabil, straduindu-se sa-i limiteze consecintele cat mai mult posibil; dimpotriva, in civilizatia moderna sacrul nu mai este tolerat si, deoarece nu este posibil sa dispara integral si dintr-odata, in asteptarea realizarii complete a acestui "ideal", ii este redusa pe zi ce trece importanta, cu cea mai mare grija de a-l izola de tot printr-o bariera de netrecut.In aceasta privinta se poate remarca, in primul rand, ca nelinistea celor din epoca moderna nu este altceva decat una dintre formele nevoii de agitatie pe care am denuntat-o adesea, nevoie care, in ordinea mentalului, se traduce prin gustul pentru cercetarea in ea insasi, adica a unei cercetari care, in loc de a-si gasi finalitatea in cunoastere asa cum ar fi normal, se adanceste indefinit si nu conduce realmente la nimic. - Rene GuenonTraducere din limba franceza de Teodoru Ghiondea...


5400 lei

În stoc
Introducere generală în studiul doctrinelor hinduse

Introducere generală în studiul doctrinelor hinduse

Este astazi o evidenta, cel putin pentru acei (chiar daca putini) care mai au "intelletti sani", ca volumul Introducere generala in studiul doctrinelor hinduse este o carte fundamentala nu numai pentru cunoasterea traditiei hinduse, prima din acest ciclu al umanitatii de la care ne-au ramas texte scrise esentiale, ci si pentru definirea si caracterizarea diferitelor domenii ale stiintelor sacre, ca si pentru precizarea notiunilor si termenilor definitorii ai oricarei cunoasteri traditionale. Chiar daca Rene Guenon a mai scris articole si carti avand ca tema diferitele aspecte ale traditiei hinduse, Introducere generala in studiul doctrinelor hinduse este o carte de inceput pentru orice studiu teoretic al traditiei universale, inlaturand erorile si confuziile care domneau si mai domina inca parerile orientalistilor, a caror eruditie se bazeaza pe cercetari istorice si informatii exterioare, in timp ce Guenon priveste lucrurile din miezul lor spiritual, ca unul care a avut o legatura profunda, daca nu chiar misterioasa, atat cu traditia hindusa, cat si cu cea universala, intuind legatura lor cu Traditia primordiala. Vom incerca sa schitam principalele aspecte ale acestor traditii care preced in carte expunerea liniilor esentiale ale hinduismului. Constatand deosebirea dintre civilizatiile orientale si cele occidentale, Guenon socoteste ca diferenta e datorata faptului ca Orientul a pastrat doctrinele metafizice traditionale, in timp ce in Occident ele s-au degradat sau chiar s-au pierdut. Aceasta diferenta incepe sa apara odata cu desacralizarea gandirii grecesti si a antropomorfizarii artei grecesti, cand zeii sunt uitati sau excesiv umanizati, iar spiritualitatea este inlocuita cu un rationalism discursiv care a ucis mitul si simbolul. Aceste trasaturi s-au transmis apoi, prin Imperiul roman, si civilizatiilor europene, odata cu asa-zisa Renastere, chiar daca Evul Mediu crestin a intarziat cu peste un mileniu desacralizarea lor. Datorita acestui mod diferit de gandire si expresie au aparut rupturi intre metafizica si filozofie, ca si intre aceasta si teologie. In acelasi timp s-a pierdut deosebirea intre ezoterism si exoterism, ducand la suprimarea misterelor care isi bazau initierile pe doctrina interioara si ritual secret. In paralel, gandirea si limbajul simbolic al Orientului si miturile, care foloseau mai ales oralitatea, au fost inlocuite, cum spuneam, cu gandirea rationalist-empirica a Occidentului care a deschis drumul unei civilizatii tehnologice desacralizante si pana la urma dezumanizante. - Se poate vedea din aceasta foarte succinta prezentare cat de diferita de Occident este perspectiva gandirii lui Guenon, care este in fond gandirea traditionala imemoriala, si cat de apropiata de intelegerea civilizatiilor orientale... - Florin Mihaescu..


4800 lei

În stoc
Metafizică și cosmologie orientală

Metafizică și cosmologie orientală

Invatatura lui Rene Guenon este expresia particulara, revelata Occidentului contemporan, a unei doctrine metafizice si initiatice care este cea a Adevarului unic si universal. El este inseparabil de o functiune sacra, de origine supraindividuala, pe care Mihail Valsan a definit-o ca o "reamintire suprema" de adevaruri pe care le detine, inca in zilele noastre, Orientul imuabil si ca o "convocare" ultima ce contine un avertisment pentru lumea occidentala, o promisiune dar si un anunt al "judecarii" sale. - Charles-Andre Gilis Intentia autorului a fost intotdeauna una "practica", de oferire a unei si a unor solutii "concrete" pentru formarea unei elite intelectuale adevarate prin "constientizarea" realitatii si exigentelor Traditiei. Orice cunoastere autentica este sub semnul Tainei, si este cu totul nefiresc sa ratam sansa trairii ei. Cu siguranta, ciclul nostru de umanitate se va sfarsi "asa cum se sfarseste orice iluzie", dar nu este indiferent de care parte ne vom afla: de cea a uitarii sau de cea a Neuitarii (aletheia). Daca "Domnia cantitatii" ne copleseste cu nostalgiile Substantei si "neantul" - inexistent de altfel, asa cum spune Rene Guenon - ne creeaza angoasa viitorului, nu trebuie sa ignoram ca aceasta amintire a lui, pe care o purtam cat dureaza manifestarea universala, este la fel de trecatoare, de evanescenta ca si existenta universala. Regasirea noastra in orizontul dezvaluit de Rene Guenon este un substitut de Eternitate. - Teodoru Ghiondea Doctrina ce transpare din scrierile lui Rene Guenon este o doctrina unitara, neafectata de contingente, fiind sinteza traditiilor particulare care se regasesc in ea, dar care, in acelasi timp, inevitabil, se deosebesc de ea, caci unificarea doctrinelor particulare impune de la sine pastrarea "spiritului" si nu a "literei". Rene Guenon a urmarit fundamentarea esentei doctrinale, a metafizicii universale, deschizand ochii si netezind calea spre cunoastere, lasand cu buna stiinta la o parte elementele particulare care ar fi incurcat mai mult decat ar fi ajutat. Ne putem intreba: este Rene Guenon creatorul unei noi doctrine? Nu, nicidecum. El a imbracat doar in alta haina datele traditionale, expunand o doctrina unitiva despre Unitate si aici se evidentiaza caracterul providential, caci acum, la final de ciclu, doctrina unitiva prezentata de Guenon este reflexul Traditiei primordiale de la inceput de ciclu. - Mircea A. TamasTraducere din limba franceza de Daniel Hoblea..


4850 lei

În stoc
Omul și devenirea sa dupa Vedanta

Omul și devenirea sa dupa Vedanta

In lucrarea de fata vom lua ca punct de vedere central pe acela al doctrinelor hinduse si in special al Vedantei, care este ramura cea mai pur metafizica a acestor doctrine. Dar trebuie inteles bine ca aceasta nu ne impiedica sa facem, de cate ori va fi nevoie, apropieri si comparatii cu alte teorii, oricare ar fi provenienta acestora, si ca, in special, vom face referire la invataturile altor ramuri ortodoxe ale doctrinelor hinduse in masura in care, in anumite privinte, vor preciza sau completa aspectele proprii Vedantei.In ceea ce priveste realizarea unei expuneri de ansamblu, aceasta este un lucru imposibil: sau ar fi o lucrare interminabila, sau va trebui expusa intr-o forma atat de sintetica incat ar fi perfect incomprehensibila pentru un occidental. In plus, ar fi greu sa se evite, intr-o lucrare de acest gen, aparenta unei sistematizari care este incompatibila cu trasaturile esentiale ale doctrinelor metafizice.Cunoasterea adevarata nau are decat foarte putine raporturi, daca are, cu cunoasterea "profana"; studiile de aceasta categorie nu sunt in nici un fel o pregatire, chiar de departe, pentru a aborda "Stiinta sacra", si adesea sunt chiar un obstacol, datorita deformarii mentale adesea iremediabila, care este consecinta cea mai obisnuita a unei anumite educatii.Pentru doctrine ca acelea pe care le vom expune, un studiu intreprins "din exterior" nu ar fi de nici un folos; nu este vorba despre istorie, am mai spus-o, si nici despre filologie sau de literatura; si vom adauga, cu riscul de a ne repeta intr-un mod pe care unii il vor considera fastidios, ca nici de filosofie nu poate fi vorba. Toate aceste lucruri fac parte din aceasta stiinta pe care o calificam drept "profana" sau "exterioara", nu din dispret, ci pentru ca aceasta este in realitate; dimpotriva, noi afirmam sus si tare ca numai "Stiinta sacra" exista, fiind singura de care intelegem sa ne ocupam...


4300 lei

În stoc
Regele lumii. Ezoterismul lui Dante

Regele lumii. Ezoterismul lui Dante

Exista un "Rege al lumii"? Este el un "Rege al tuturor regilor"? Si daca da, unde se afla si cum putem ajunge la el? Asemenea intrebari pot sa apara intr-o minte moderna, obisnuita cu evaluari cantitative, insa ceea ce Rene Guenon a vrut sa transmita in studiul sau omonim este, de fapt: "Cum si in ce forma, prin cine si prin ce actioneaza Principiul (Dumnezeu) in manifestarea universala, in lume". Regele lumii abunda in trimiteri la Ezoterismul lui Dante, autor in opera caruia Guenon a deslusit mai multe despre existenta si activitatea oculta a anumitor Ordine cavaleresti care, in acceptiunea sa, fac legatura in lumea vizibila cu centrul nevazut al lumii, guvernat de acest Rege misterios. Acesta este si motivul pentru care am considerat ca este potrivit ca cele doua studii sa apara in acelasi volum. Rene Guenon exploreaza sensurile ascunse ale Divinei Comedii si cu precadere sensul initiatic, re-prezentand principiul tuturor celorlalte, unificandu-le si coordonandu-le. Dincolo de relatarea poetica propriu-zisa (sensul literal), in Divina Comedie a lui Dante cei mai multi comentatori au remarcat un sens filosofico-teologic si unul politic si social, dar sensul initiatic, metafizic, cu caracter profund ezoteric nu este la indemana oricui. Orientandu-se catre acesta, Guenon subliniaza ideea ca Ordinul Templierilor era un ordin monastic si cavaleresc si, in acelasi timp, principala organizatie initiatica din Occidentul Evului Mediu. Insa urmele sale sunt prezente pana in zilele noastre, iar noua ne revine sarcina sa le cercetam pentru a redescoperi, poate, initieri candva stiute legate de ascensiunea catre acest Rege al lumii si manifestarea sa universala. Partea nevazuta a istoriei nu se afla in "culisele" acestui theatrum mundi, ci deasupra sa, acolo unde se afla izvorul nesecat al vremuirii si temeiul oricarui lucru de pe pamant. - Teodoru Ghiondea  Regele Lumii, ii spune un lama lui F. Ossendowski, este in legatura cu gandurile tuturor acelora care conduc destinele umanitatii... El le cunoaste intentiile si ideile. Daca acestea plac lui Dumnezeu, Regele Lumii le favorizeaza cu ajutorul sau invizibil; daca ele nu sunt placute lui Dumnezeu, Regele le va produce esecul. Aceasta putere este data in Agarthi prin stiinta tainica a lui Om, cuvant prin care incepem toate rugaciunile noastre. [...] exista legaturi foarte stranse intre descrierile care, in toate tarile, se refera la centre spirituale mai mult sau mai putin ascunse, sau cel putin greu accesibile. Singura explicatie plauzibila ce poate fi data este aceea ca, daca aceste descrieri se refera la centre diferite, asa cum pare sa se intample in anumite cazuri, acestea nu sunt, am putea spune, decat emanatii ale unui centru unic si suprem, asa cum toate traditiile nu sunt, de fapt, decat adaptari ale marii traditii primordiale. - Regele lumii Initierea veritabila fiind o luare in posesie constienta a starilor superioare, e usor de inteles ca ea trebuie descrisa simbolic ca o ascensiune sau o "calatorie cereasca"; dar s-ar putea pune intrebarea: de ce aceasta ascensiune trebuie sa fie precedata de o coborare in Infernuri? [...] pe de o parte, aceasta coborare este ca o recapitulare a starilor ce au precedat in mod logic starea umana, care i-au determinat conditiile particulare si care trebuie, de asemenea, sa participe la "transformarea" ce se va realiza; pe de alta parte, ea permite manifestarea, conform anumitor modalitati, a posibilitatilor de ordin inferior pe care fiinta le poarta inca in ea in stare nedezvoltata si care trebuie epuizate de ea inainte de a putea ajunge la realizarea starilor sale superioare. [...] Mult mai putin discutabila este identificarea figurilor simbolice vazute de Dante: crucea in cerul lui Marte, vulturul in cel al lui Jupiter, scara in cel al lui Saturn. Se poate desigur apropia aceasta cruce de cea care, dupa ce a fost semnul distinctiv al Ordinelor cavaleriei, serveste inca drept emblema a mai multor grade masonice; si, daca ea este situata in sfera lui Marte, nu e aceasta o aluzie la caracterul militar al acestor Ordine, ratiunea lor aparenta de a fi, si la rolul jucat in mod exterior de ele in expeditiile razboinice ale Cruciadelor? - Ezoterismul lui Dante..


3950 lei

În stoc
? Cauți o carte și nu o găsești pe site?

Alexandria îți recomandă