Cel care se apropie de daoism, nu doar de alchimie, parcurge trei etape: prima este cea in care ia cuvintele textului alchimic ad litteram, cu intelesul lor mundan; a doua, este cea in care, dandu-si seama ca sensul de baza ascunde unul mai subtil, incepe sa-si puna si sa puna intrebari. Maestrul nu-i va da raspunsuri, ci ii va pune alte intrebari sau ii va cere sa reciteasca mai atent textul in ideea ca o lectura repetata a aceluiasi fragment deschide noi orizonturi, deschide posibilitatea de a pricepe. A treia este cea in care discipolul, ajuns la randul lui maestru, a depasit stadiul de intelegere cerebrala ajungand sa patrunda cu spiritul in universul lui daoist.
Acest volum contine traducerea scrierii lui Zhang Boduan 悟真篇 (Wuzhen pian ‒ Versetele trezirii la Adevar). Cititorul va avea de parcurs un text enigmatic, pe alocuri eliptic, cu nenumarate referiri la repere culturale dintre cele mai diverse: cosmologie, personaje mitologice, povesti, snoave, zicale si legende, aluzii la forme de scriere pictografica etc. Ca orice text clasic chinez, cateva pagini alcatuiesc corpusul de baza si alte zeci sunt reprezentate de comentarii si explicatii.
In aceasta carte, Isabelle Robinet „diseca” nivelurile, etapele si planurile lecturii si intelegerii unui text de sorginte orientala. In aceste texte se pot descifra doua dimensiuni: una temporala si una spatiala pe care fiecare notiune le contine, asa cum Dao contine Yin si Yang, si care se desfasoara dupa doua axe principale, pe orizontala si pe verticala.
Pe drumul practicarii alchimiei, ca si pe calea cunoasterii, se iau in considerare trei etape care merg de la cea mai rudimentara la cea mai subtila: etapa lui jing, o putere vitala a starii subtile si potentiale; etapa lui qi, „suflu”, „energia” potentiala a manifestarii; si etapa lui shen, „spirit”. De la jing la qi, de la qi la shen, iar de la shen la Dao sau la Vid. Cu aceste etape se intrepatrund trei planuri: cel al lui Taiji, unde dualitatea este cea a Cerului si Pamantului, planul cosmologic; planul lui Yi jing, al perechii Qian/Kun [al simbolizarii principiilor metafizice]; si planul lui Dao cu Yin si Yang [al principiilor metafizice]. De la aceste planuri se trece la alte trei: cel al Omului, cel al simbolurilor si cel al alchimiei.