Dacă nu citești la timp, înțelegi prea târziu.
John R. Searle

John R. Searle

John Searle și-a început carieră cu cercetări de filosofia limbajului (Speech Acts: An Essay în the Philosophy of Language, 1969), numărându-se printre fondatorii teoriei actelor de vorbire. Întrucât cuvintele pe care le folosim au funcții și aspecte diverse, una dintre acestea fiind că trimit spre ceva din afară lor, Searle a trecut la abordarea problematicii intentionalitatii. În lucrarea Intentionality: An Essay în the Philosophy of Mind (din 1983) el pune în evidență capacitatea fenomenelor mentale de a fi despre ceva, de a trimite la ceva: dorim un obiect, iubim pe cineva, ne imaginăm o realizare etc. Aprofundarea chestiunilor legate de problematica minții, a raporturilor dintre minte și corp, precum și problema naturii conștiinței sunt realizate apoi în The Rediscovery of the mind (1992) și în The Mistery of Consciousness (1997). Ce ni se pare extrem de interesant este că această continuă abordare a aceleiași problematici, ce se întinde pe parcursul mai multor decenii, până la scrierile sale din ultimii ani - Intențional Acts and Instituțional Facts (2007), Philosophy în a New Century (2008), Making the Social World: The Structure of Human Civilization (2010) - nu pare să se repete. Deși reia problemele, le pune în lumini diferite, aduce noi argumente și contraargumente etc., reușind să trezească de fiecare dată atenția cititorului…


Mintea. O scurtă introducere în filosofia minții

Mintea. O scurtă introducere în filosofia minții

„Filosofia minții este unică printre subiectele filosofice contemporane, scrie John Searle, prin aceea că, în ansamblul lor, cele mai renumite și influențe teorii sunt false”. Considerat unul dintre cei mai eminenți ganditori ai lumii, Searle demontează aceste teorii, oferindu-ne, într-un stil comprehensibil și alert, o introducere în teoria minții. Pornește de la expunerea celor douăsprezece probleme ale filosofiei minții – reunite sub titlul „Descartes și celelalte dezastre” –, probleme la care revine pe tot parcursul volumului, pe măsură ce clarifica subiecte că materialismul, conștiința, problema minte-corp, intenționalitatea, cauzarea mentală, liberul arbitru și sinele. Mintea reprezintă o introducere surprinzător de directă și antrenantă într-unul dintre cele mai provocatoare domenii ale filosofiei.„În celebrul enunț al lui Descartes «gândesc, deci exist», la ce se referă persoană întâi singular? Descartes nu se referă, cu siguranță, la corpul meu, ci la mintea mea, substanță mentală care constituie acel eu esențial. Avem acum un motiv întemeiat pentru a presupune că dualismul cartezian nu este o descriere acceptabilă din punct de vedere filosofic a naturii minții. Dar aceia dintre noi care respingem dualismul trebuie să mai răspundem la o întrebare serioasă: ce este, mai exact, sinele? Ce fapt referitor la mine mă face să fiu eu?”„Voi încerca să depășesc vocabularul și ipotezele și, în acest fel, îmi propun să soluționez sau să înlătur problemele tradiționale. Dar, odată ce am realizat acest lucru, subiectul, filosofia minții, nu ia sfârșit: el devine mai interesant. […] Cele mai multe dintre introducerile generale la acest subiect se referă doar la Marile Întrebări. Acestea se concentrează, în principal, asupra problemei minte‑corp, acordând totodată o oarecare atenție problemei cauzarii mentale și, într-o mai mică măsură, problemei intentionalitatii. […] În mod specific, mie mi se pare că trebuie să ne axam pe întrebări despre structura detaliată a conștiinței și semnificația ultimelor cercetări din neurobiologie cu privire la acest subiect.”..


4200 lei

Stoc epuizat
Vezi detalii
? Cauți o carte și nu o găsești pe site?

Alexandria îți recomandă


Cookie-urile ne ajută la îmbunătățirea serviciilor furnizate. Folosind serviciile noastre, sunteți de acord cu folosirea cookie-urilor.